با ما در ارتباط باشید

ایمن داتیس، پمپ آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی ، آتشنشانی، خرید پمپ آتش نشانی، جدول انتخاب پمپ آتش نشانی، مشاور آتش نشانی، قیمت پمپ آتش نشانی اطفاء حریق، سیستم اعلام حریق، آژیر اعلام حریق، اعلام حریق، اعلان حریق، انواع سیستم اعلام حریق، تجهیزات اعلام حریق، سیستم اعلام حریق چیست، سیستم اعلام حریق قیمت، سیستم اعلام حریق دستی، قیمت اعلام حریق، اعلام و اطفا حریق، دتکتور اعلام حریق، پمپ های صنعتی، اطفا حریق، اطفای حریق، پتروشیمی، پالایشگاه، نفت، گاز، سیستم اعلام و اطفاء حریق

انواع مانیتور آتش نشانی

next-01
next 00

انواع مانیتور آتش نشانی کدام‌اند؟

مانیتور آتش نشانی (Fire Monitors) دستگاه‌هایی هستند که برای اعمال آب یا مواد  خاموش‌کننده دیگر به مناطق مختلف در صورت وقوع حریق استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها اغلب به صورت قابل حرکت(پرتابل) یا ثابت نصب می‌شوند و به صورت دستی یا اتوماتیک قابل کنترل هستند.

انواع مانیتور های آتش نشانی به دلیل کاربردهای متفاوتی که دارند به شش دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی این مانیتور آتش نشانی می‌پردازیم.

next 00

1. مانیتور ثابت آتش نشانی (Fixed Fire Monitor)

مانیتورهای ثابت با فوم برای اطفای حریق و با آب برای سرد کردن سازه ها استفاده میشود تا مقادیر بالایی جریان فوم یا آب را بر نقاط خطرناک بپاشد و از تشدید شرایط و بدتر شدن حریق جلوگیری کند. مانیتورهای ثابت آتش نشانی ابزارهایی هستند که به صورت دائمی در مکانهای خاص نصب شده اند و غالباً به عنوان یک بخش از سیستم آتش نشانی در ساختمانها مناطق ،صنعتی فضاهای باز بنادر فرودگاهها و مکانهای دیگر استفاده میشوند. این دستگاهها میتوانند به طور مداوم نظارت کنند و در صورت وقوع حریق برای کنترل و مدیریت آتش مورد استفاده قرار گیرند. این مانیتورهای آتش نشانی گاهی برای محافظت از خطرات بالا مانند آشیانه های هوانوردی و سکوهای فرود هلیکوپتر در سیستم های حفاظت از آتش ثابت نصب میشوند. همچنین تاسیساتی با مواد بسیار قابل اشتعال مانند پالایشگاه ها نفت ممکن است به طور دائمی مانیتور ثابت آتش نشانی داشته باشند.

مانیتور ثابت آتش نشانی،انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی

عناوین اصلی

تمام محصولات شرکت ایمن داتیس آسیا، مورد تایید سازمان آتش نشانی بوده و دارای تاییدیه UL/FM می باشد.

شرکت مهندسی ایمن داتیس آسیا دارای نمایندگی انحصاری برند لوبی، تورناتک و سافکس فایر  SAFEX FIRE می‌باشد.

next 00

2. مانیتور پرتابل آتش نشانی (Potable Fire Monitor)

مانیتورهای قابل‌حمل یا پرتابل (Potable Fire Monitor) در مواردی استفاده می‌شوند که نیاز به پرتاب جریان به فواصل دور هست اما دسترسی به مانیتور ثابت آتش نشانی وجود ندارد. 

مانیتور پرتابل آتش نشانی معمولا روی کامیون‌های آتش‌نشانی (یا حتی وسایل نقلیه‌ی کوچکتر) حمل می‌شوند و در شرایط اضطراری به سرعت مونتاژ و مستقر می‌شوند.

شلنگ‌های آتش‌نشانی به این مانیتور متصل می‌شود و پس از شارژ شلنگ‌ها، مانیتور جریان موثری برای اطفای حریق تولید می‌کند. این مانیتورها برای استفاده با محلول آب و فوم متناسب با خطر، مناسب هستند. مانیتور آتش نشانی چرخدار نیز نوعی مانیتور پرتابل است.

مانیتور پرتابل آتش نشانی،انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی
next 00

3. تریلر مونیتور آتش‌نشانی (Fire Monitor Trailer)

از انواع مانیتورهای آتش نشانی می‌توان به تریلر مانیتور آتش نشانی اشاره کرد، همانطور که از نام آن پیداست، روی تریلر نصب می‌شود و سپس با کمک بکسل به وانت یا کامیون متصل شده، به مناطقی که حریق در آن اتفاق افتاده، حمل می‌شود.

تریلر مانیتور آتش نشانی با شلنگ به هیدرانت‌های آتش‌نشانی متصل می‌شود تا منبع آب آن تامین شود. برای اطفای حریق با فوم نیز معمولا مخازن فوم روی خود تریلرها نصب شده تا از آن برای اطفای حریق استفاده شود. این تریلرها در واقع همانند ماشین آتش‌نشانی هستند. برای اطفای حریق با فوم نیز معمولا مخازن فوم روی خود تریلرها نصب شده تا از آن برای اطفای حریق استفاده شود. این تریلرها در واقع همانند خودروهای آتش نشانی هستند.

نازل مانیتور بخشی است که در آن القا و هوادهی فوم (فوم تنفسی اولیه) انجام می‌شود. به همین جهت می‌توان مانیتور آب را با تغییر نازل به فوم، به ماینتور فوم تبدیل کرد. نکته حائز اهمیت این است که، ظرفیت نازل فوم با ظرفیت نازل آب مطابقت داشته باشد تا عملکرد مورد نیاز حاصل شود.

مانیتور آتش کنترل از راه دور،انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی
next 00

4. مانیتور های آتش کنترل از راه دور (Remote Control Fire Monitor)

مانیتورهای آتش‌نشانی کنترل از راه دور به آتش‌نشانان توانایی کنترل جریان آب از یک مکان دور را ارائه می‌دهند. این مانیتورهای آتش نشانی برای مکان‌های خطرناک  و یا  صعب‌العبور  بسیار ایده‌آل هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی الزامات کاربردهای شهری و پتروشیمی را برآورده سازند.

 

next 00

5. تاور مانتیور یا مانیتور آتش‌نشانی برج (Tower Fire Monitor)

از انواع مانیتور آتش نشانی می‌توان به تاور مانتیور یا مانیتور آتش‌نشانی برج اشاره کرد که مانیتورها تجهیزات ساختاری هستند که برای افزایش سطح پوشش مانتیتورهای آتش نشانی بکار برده می‌شوند تا از یک ارتفاع معین بالای زمین (پایانه‌های دریایی) مخازن ذخیره‌سازی را برای اطفای حریق استفاده کند.

چالش اینجاست که سازه باید به خودی خود بایستد، در برابر باد و لرزه‌ها مقاوم باشد، نیروهای واکنش ناشی از تاور مانیتور آتشنشانی را کنترل کند، تمام سکوها، نردبان‌های دسترسی، لوله‌ها و غیره را در خود جای دهد و باید آب یا محلول اطفای حریق را تا انتهای ساختمان که مانیتور آتش نشانی نصب شده است، حمل کند.
تاور مانیتور آتش نشانی معمولا از مواد فولاد کربنی ساختمانی ساخته می‌شود. مشخصات مواد مانند شکل، درجه و ضخامت بر اساس محاسبات نرم‌افزار ویژه‌ی FMEA انجام می‌شود و این مانیتورها مطابق با استانداردهای EN 1990 و EN 1090-1 طراحی و تولید می‌شوند.

تاور مانتیور - مانیتور آتش نشانی - برج آتش نشانی - مانیتور - مانیتور اتشنشانی - مانیتور آتشنشانی - مانیتور اتش نشانی - قیمت مانیتور آتش نشانی - فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، مانیتور آتش نشانی
next 00

6. مانیتور چرخشی یا نوسانی آتش نشانی (Oscillating Monitor)

از انواع مانیتورهای آتش نشانی می‌توان به مانیتور چرخشی یا نوسانی آتش نشانی اشاره کرد، برخی از خطرات آتش‌سوزی نیاز به خنک کردن مناطق خطر بزرگ با استفاده از آب دارند. به طور مشابه، در برخی شرایط به جای استفاده از یک نقطه‌ی خاص، نیاز به اعمال فوم در یک منطقه‌ی بزرگ است.

این کار را می‌توان با استفاده از مانیتور نوسانی آتش نشانی انجام داد زیرا این مانیتورها، در جهت افقی نوسان و چرخش دارند و به جای یک نقطه‌ی خاص می‌توانند یک محدوده‌ی بزرگ‌تر را پوشش دهند. مانیتورهای نوسانی آب و فوم آتش نشانی از جعبه دنده و ابزارهای مکانیکی برای نوسان مانیتور در یک زاویه‌ی از پیش تعیین شده استفاده می‌کنند.

نیروی حرکتی می‌تواند یک منبع تغذیه‌ی خارجی باشد و یا این نیرو از طریق آب تامین شود (یعنی با استفاده از مقدار آب عرضه شده به دستگاه).  د ر  واحدهای دارای انرژی آبی معمولا بیشتر ترجیح داده می‌شوند به این دلیل به هیچ منبع تغذیه‌ی خارجی نیاز ندارند. استفاده از این نوع مانیتور آتش نشانی برای موارد آتش‌سوزی‌های شدید که عملیات بهتر است بدون اپراتور انجام شود، توصیه می‌شود.

مانیتور چرخشی نوسانی آتش نشانی، مانیتور نوسانی آتش نشانی، انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی
next 00

مانیتور HVLR و کاربرد آن

مانیتورهای HVLR یا حجم بالای بُرد بلند (High Volume Long Range) مانیتورهای کاربردی ویژه‌ای هستند که برای کاربردهای با حجم بالا از فاصله‌ی ایمن  مناسب  هستند  و ایمنی  پرسنل  را تضمین می‌کنند. 

این مانیتورهای آتشنشانی در جاهایی کاربرد دارند که خطر گرمای تابشی از آتش‌سوزی‌های خطرناک و بزرگ، زیاد است و به ویژه برای نصب در تاسیسات نفت و گاز، ذخیره‌سازی و پردازش مایعات قابل‌اشتعال، پورت‌ها و غیره می‌تواند کاربردی باشد.

اگرچه این مانیتورها را می‌توان برای هر موقعیتی که استفاده از آب یا فوم اطفای حریق لازم است، نصب کرد اما مانیتور HVLR به طور خاص برای نشت مایعات قابل‌اشتعال و همچنین  آتش‌سوزی مخازن مفید است. نرخ بالای کاربرد این مانیتورها در جهت کنترل چنین حریق‌هایی بسیار موثر است و در نتیجه زمان اطفای حریق کاهش خواهد یافت.

مانیتور HVLR،انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی
next 00

هیدرانت آتش نشانی چیست؟

هیدرانت آتش نشانی یا هیدرانت مانیتور یک شیر آتش‌نشانی با پیکربندی خاص است. این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اطفای حریق علاوه بر خروجی شلنگ و پمپ استاندارد، دارای زانویی مخصوص است که می‌توان روی آن یک مانیتور آتش‌نشانی نصب کرد.

شیرهای آتش‌نشانی یا هیدرانت‌ها شبیه استوانه‌های آهنی کوتاه و کلفت در اندازه و ظاهرهای مختلف با انواع سوپاپ و نقاط اتصال هستند و اغلب در خیابان‌ها و پیاده‌روها دیده می‌شوند. هیدرانت آتش نشانی که به عنوان دستگاه حفاظت از آتش فعال شناخته می‌شوند، آتش‌نشانان را قادر می‌سازند تا نزدیک‌ترین منبع آب را در محل آتش‌سوزی پیدا کنند.

مخازن آب ماشین‌های آتش‌نشانی، محدود است و پیش از اتصال شلنگ به هیدرانت برای مهار آتش بکار برده می‌شود. مزیت بزرگ این هیدرانت‌ها این است که می‌توانند حجم زیادی آب برای اطفای حریق تامین کنند که از طریق شلنگ‌ها به ماشین آتش‌نشانی پمپ می‌شود تا تحت فشار گیرد و سپس به عنوان منبع، به چند شلنگ آتش‌نشانی متصل شود.

next 00

مخزن آب ماشین‌های آتش نشانی

مخزن آب ماشین‌های آتش‌نشانی، محدود است و پیش از اتصال شلنگ به هیدرانت برای مهار آتش بکار برده می‌شود. مزیت بزرگ این هیدرانت‌ها این است که می‌توانند حجم زیادی آب برای اطفای حریق تامین کنند که از طریق شلنگ‌ها به ماشین آتش‌نشانی پمپ می‌شود تا تحت فشار گیرد و سپس به عنوان منبع، به چند شلنگ آتش‌نشانی متصل شود.

مخزن آب ماشین‌های آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت مانیتورهای آتش‌نشانی معمولاً در مکان‌هایی مانند کارخانجات بزرگ، بنادر، فرودگاه‌ها، ساختمان‌های بزرگ و … نصب می‌شوند و زمانی که در صورت وقوع حریق، نیاز به اعمال جریان آب یا خاموش‌کننده دیگر به مکانی خاص وجود دارد، استفاده می‌شوند. توانایی چرخش و تنظیم جهت آب به نقطه مورد نظر و قدرت افزایش و کاهش فشار جت آب از ویژگی‌های اصلی این دستگاه‌هاست.

سوالات متداول

از مانیتور آتش نشانی میتوان برای پخش آب یا فوم اطفای حریق و حتی پودرهای شیمیایی خشک استفاده کرد. مانیتورهای آب معمولا فقط آب را پخش می کنند، این در حالیست که مانیتورهای فوم میتوانند برای پخش کردن فوم و آب مورد استفاده قرار گیرند. مانیتورهایی که برای پخش فوم به کار گرفته میشوند نیاز به نازل های خاصی دارند که امکان القای کنسانتره فوم را فراهم کند و نازل های فوم تنفسی نیز برای هوادهی محلول فوم مورد نیاز هستند.

بنابراین مانیتورهای آب و فوم از نظر نازل هایی که روی بدنه ماینتور تعبیه شده، با هم متفاوتند اما بدنه ی آنها با هم مشابه است.

اصولا مانیتورها بر اساس نیاز کاربر طراحی و انتخاب می‌شوند با توجه به نیازهای مختلف مانیتور آتش نشانی متفاوتی تولید شده است در این زمینه با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا برای انتخاب بهترین مانیتور شما را راهنمایی و مشاوره نمایند.

  • کارخانجات و محیط های صنعتی
  • مجاورت انبار هایی حاوی مواد آتش زا
  • اماکنی با وجود احتمال انفجار در صورت آتش سوزی
  • در صورت عدم امکان دسترسی به موضع آتش سوزی جهت مهار آتش
  • در پالایشگاه نفتی جهت خنک کاری و مهار آتش مخازن فرآورده های نفتی

قیمت مانیتور آتش نشانی بر اساس نوع متریال و مدل‌های آن متفاوت می‌باشد جهت استعلام قیمت با توجه به نوع مکان، دبی مورد نیاز و پرتاب آب مورد نیاز با کارشناسان بخش بازرگانی ایمن داتیس آسیا در ارتباط باشید.

تلفن: 44096110-021

فوم آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی
مقاله پیشنهادی :
مانیتور آتش نشانی چیست، fire fighting monitor، ،انواع مانیتور آتش نشانی، فیکس مانیتور آتش نشانی قیمت، قیمت مانیتور آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی

شرکت ایمن داتیس آسیا با اتکا بر دانش روز، فعالیت مستمر و با همکاری نیروهای فوق تخصص، هم اینک در زمره شرکت های برتر بخش خصوصی در زمینه صنعت ایمنی و آتش نشانی شناخته می شود. این مجموعه همواره در تلاش است که به صورت مستمر و پویا در گسترش زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی کشور عزیزمان ایران ایفای نقش نموده و در راستای تحقق اهدافی همچون توسعه و صنعتی سازی فناوری های نوین گام هایی بزرگ بردارد.

4.3 3 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
نام نام خانوادگی
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید.
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.
0 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.x