تجهیزات آتش نشانی – لیست کامل تجهیزات آتش نشانی

next-01
next 00

تجهیزات آتش نشانی چیست؟

آتش نشانی جزو مشاغل سخت و دشوار است. سخت کوشی و فداکار بودن از خصوصیات اصلی و بارز  آتش نشانان عزیز است که برای نجات جان دیگران از جان خود می گذرند. اطفای حریق تنها وظیفه آتش نشان‌ نیست، آن ها برای هر عملیات نجاتی به تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیاز دارند تا هم وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و هم در عملیات دچار صدمات فیزیکی نشوند. سازمان آتشنشانی  برای مقابله  با انواع حوادث  علاوه بر نیروهای متخصص، به تجهیزات ضروری امداد و نجات هم نیاز دارد.

تجهیزات آتش نشانی به وسایلی گفته می شود که آتش نشانان در عملیات اطفاء حریق و امداد رسانی به گرفتار شدگان در آتش از آنها استفاده کرده و عملیات امداد و نجات و اطفای حریق را انجام می دهند. با توجه به گسترش صنعت و تراکم جمعیت و استفاده گسترده از مواد آتش زا و قابل اشتعال نیاز به وجود سازمانی جهت امداد رسانی و اطفای حریق احساس کردید.

به این منظور شهرهاو کشورهای مختلف از جمله ایران عزیزمان و همچنین سازمان های آتش نشانی تهران و سایر استان ها در حال فعالیت هستند تا بهترین خدمات را به مردم عزیز ارائه دهند. 

تجهیزات آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که می توان به تجهیزات اطفا حریق و سیستم اعلام حریق اشاره کرد. برای بسیاری از افراد قیمت انواع تجهیزات آتش نشانی مهم بوده و خرید تجهیزات آتش نشانی شاید نیازمند اطلاعاتی باشد.

انواع تجهیزات اتش نشانی - تجهیزات اتش نشانی ساختمان - آتنش نشانی - اتشنشانی - آتشنشانی - تجهیزات ایمنی ساختمان - کپسول آتش نشانی - دتکتور - آطیر حریق - اعلام حریق - اطفا حریق - اعلام و اطفا حریق، تجهیزات آتش نشانی

عناوین اصلی

next 00

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از سیستمی یکپارچه تشکیل یافته و از نظر حقوقی و مالی و اداری مستقل بوده و در هر شهری  و استانی به انجام وظایف خود می ­پردازد. از وظایف این سازمان می ­توان به آموزش اقشار جامعه در جهت بالا بردن فرهنگ عمومی و به طبع آن کاهش میزان حوادث اشاره کرد.

معمولا این سازمان زمانی که شهرواندان قادر به کنترل حادثه اتفاق افتاده نبوده و برای مهار آن نیاز به نیروی زبده و متخصص دارند وارد عمل می­‌شوند. با توجه به پیچدگی حوادث مهار آنها علاوه بر نیروی متخصص به تجهیزات ضروری امداد و نجات آتش نشانی هم نیاز دارد که این سازمان بدین منظور ارائه خدمات می­ کند. اهداف این سازمان با هدف کلی استقرار ایمنی پایدار در جامعه است و از دستیابی به چند هدف جزئی تحقق می­ یابد:

  • نجات جان انسان ها و اموال آنها در مقابل آتش سوزی و سایر حوادث
  • آموزش پایه‌ای و تخصصی کارکنان سازمان و سایر داوطلبان آزاد
  • ایجاد و توسعه ایستگاه ها و مراکز ایمنی
  • نظارت بر سازمان های خصوصی فعال مانند مراکز فروش تجهیزات آتش نشانی
  • نظارت و کنترل ایمنی ساختمان ها

ایستگاه های آتش نشانی را بسته به نوع تجهیزات و تخصص افراد به سه نوع دسته بندی می­ کنند:

  • ایستگاه های حریق (تک منظوره)
  • ایستگاه های حریق و نجات (دو منظوره)
  • ایستگاه های پشتیبانی (سه منظوره)
next 00

لیست تجهیزات آتش نشانی

انواع وسایل آتش نشانی برای حفظ امینت آتشنشانان و بسیار مهم هستند. به طور کلی برخی از این وسایل در ساختمان ها از قبل تعبیه شده اند و برای اعلام و اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر از  وسایل مورد نیاز ماشین های آتش نشانی و یا افراد آتشنشان در هنگام ماموریت  است. در ادامه با لیست تجهیزات آتش نشانی ضروری بیشتر آشنا می شویم.

تجهیزات آتش نشانی ساختمانی تجهیزات آتش نشانی فردی
کپسول آتش نشانی
دستکش
شیر و شلنگ آب
عینک
بوستر پمپ
لباس ایمنی
سیستم های اطفا حریق
کفش ایمنی
سیستم های اعلام حریق
کلاه ایمنی

سیستم اطفا حریق که یکی از مهم ترین وسایل در لیست تجهیزات آتش نشانی است، سیستمی است که در ساختمان ها وصنایع مختلف  نصب می شود و کاملا هوشمند است. روش کار این سیستم به این صورت است که اگر دمای هوا از حدی بالاتر رود، به صورت خودکار اسپرینکلر فعال شده و شروع به اسپری اب یا فوم می‌شود  و آتش را خاموش می کند.

برای آشنایی بیشتر با انواع  سیستم‌های اطفای حریق به مقاله سیستم اطفا حریق چیست؟ مراجعه کنید.

سیستم اعلام حریق نیز از دیگر سیستم های مهم است که در ساختمان ها و اماکن مختلف صنعتی تجاری و غیره نصب می شود. این سیستم با دریافت نشانه هایی از آتش سوزی مانند حرارت، نور، گرما، دود و … شروع به آلارم زدن می کند تا افراد حاضر در ساختمان هر چه زود تر ساختمان را ترک کنند و از طرفی هم به آتش نشانی متصل است و آنها را از وقوع آتش خبردار می کند.

برای کسب اطلاعات جامع تر در زیمنه انواع سیستم‌های اطفای حریق به مقاله سیستم اعلام حریق چیست؟ مراجعه کنید.

همچنین لیست تجهیزات آتش نشانی شامل تجهیزات برای مراکز آتش نشانی نیز می شود. برای مراکز شامل مراکز امداد، پشتیبانی و مراکز حریق. این تجهیزات آتش نشانی برای خودروها و ماشین های آتش نشانی نیز استفاده می شود.

تجهیزات آتش نشانی، ماسک آتش نشانی - ماسک آتشنشانی - ماسک اتشنشانی - ماسک اتش نشانی - تجهیزات ایمنی
next 00

انواع تجهیزات آتش نشانی فردی

next 00

لباس آتش نشانی

 لباس آتش نشانی از بدن آتش نشانان در برابر آتش، مواد شیمیایی، مواد خورنده و اسیدها محافظت می کند.     لباس آتش نشان ها  باید    انعطاف پذیر باشد تا حرکت آتش نشان را محدود نکند. به عبارت دیگر لباس آتش نشانی بایستی انعطاف پذیر، دارای مقاومت بالا، ضد آب و مقاوم در برابر آتش و حرارت باشد. این لباس باید تا حدود زیادی از بدن آتش نشانان در برابر شعله و حرارت شدید محافظت کند. همچنین در عملیات های نجات علاوه بر خطر آتش سوزی، خطراتی مانند مواد شیمیایی، گازهای سمی، اشیاء برنده، سطح لیز، سقوط اجسام و… وجود دارند؛ بنابراین با توجه به نوع عملیات، لباس آتش نشانان متفاوت خواهد بود.

جلیقه آتش نشانی نیز  از دیگر تجهیزاتی است که آتش نشان با پوشیدن آن ایمنی خود را تامین می‌کند.  جنس  این جلیقه  از  کتان  است  و در  برابر حرارت مقامت مناسبی از خود نشان می‌دهد.

 نوارهای شبرنگ نصب شده روی جلیقه این امکان را فراهم می‌کند  که   عابرین  پیاده  و ا فراد  عادی  از حضور  افراد  مطلع  شوند.   این جلیقه  بیشتر  در  ماموریت هایی  که در شب  انجام  می‌گیرد  مورد استفاده  قرار می‌گیرد. 

روی جلیقه حتما کلماتی مانند  fire  نوشته  می‌شود و معمولا جهت قرار دادن دیگر تجهیزات آتش نشان قابل حمل  ۳ جیب برای آن طراحی می‌شود. 

next 00

کلاه آتش نشانی

 از کلاه آتش نشانی برای محافظت از سر در هنگام برخورد اجسام سنگین استفاده می شود. کلاه آتش نشانی از شناخته ترین لوازم محافظتی آتش نشانان است، که برای جلوگیری از برخورد اجسام، فشار یا دفع حرارت شدید مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر کلاه آتش نشانی یک نوع کلاه ایمنی و محافظتی  است در برابر خطراتی که در عملیات های نجات، سر و گردن را تهدید می کنند. 

از مزایای این کلاه می توان گفت علاوه بر عایق بودن در برابر آتش و حرارت، از سر در مقابل فشار و ضربه نیز محافظت می کند. همچنین دارای شیلد مقاومی است که از روبرو، وظیفه حفاظت از صورت را بر عهده دارد. در بیشتر حوادث امکان انفجار گاز یا مواد شیمیایی خطرناک قابل اشتعال مانند رنگ، الکل، بعضی خوراکی ها وغیره وجود دارد. همچنین آتش نشانان در عملیات های نجات با اتفاقات مختلفی روبرو می شوند، به همین خاطر استفاده از یک کلاه آتش نشانی برای آتش نشانان، امری الزامی است. این کلاه ها با سایزبندی های مختلف متناسب با استاندارد ها تهیه و تولید می شوند.

از اجزای کلاه می توان به مواردی همچون چانه بند محکم و مقاوم در برابر گرما با امکان نصب ماسک های تنفسی در هنگام فراگیری دود و گاز های خطرناک، پوسته و بدنه خارجی کلاه که از پلی آمید سخت تهیه شده است، اشاره کرد. کلاه های دارای استاندارد جهانی اکثراً از فایبرگلاس یا ABS (نوعی از پلاستیک)   که  مخلوطی    از رزین های    ترموست   و الیاف شیشه هستند،  ساخته می شوند. رزین های ترموست  در خانواده پلاستیک ها  قرار دارند  که در دمای بالا با گذشت زمان به مرور تخریب می شوند.

طلق یا شیلد کلاه آتش نشانی به همراه بالشتک آن، برای مراقبت از صورت و اشعه های خطرناک است؛  درپشت کلاه نیز برای محافظت از گردن از پارامید یا آلوبست به عنوان الیاف نسوز استفاده می شود. پس کلاه ایمنی مناسب آتش نشانی باید وظایف خود را به خوبی در مقابله با آتش، ضربه، دود، اشعه، گاز های سمی، انفجار و… انجام دهد.

کلاه ایمنی در برابر آتش باید شرایط مناسبی را جهت واکنش های سریع فراهم سازد، اگر بیش از اندازه سنگین باشد باعث عملکرد نامناسب آتش نشان خواهد شد. یکی از تخصص های مهم در تولید کلاه آتش نشانی این است تا با سبک ترین وزن ممکن تهیه شود.

next 00

دستکش آتش نشانی

کلاه آتش نشانی - دستکش آتش نشانی - تجهیزات اتش نشانی - ماسک آتش نشانی - آتشنشانی - اتشنشانی - اتش نشانی - تجهیزات ایمنی، تجهیزات آتش نشانی

 از دستکش آتش نشانی برای محافظت از دست ها در برابر سوختگی، بریدگی و … در برابر آتش،   اسید  و اجسام  تیز  استفاده  می شود.

 دستکش ایمنی دست ها را در برابر خطراتی چون برق گرفتگی، سوختگی، پارگی و… مجهز می کند. دستکش های آتش نشانی دارای کفی چرم بوده و انواع مختلفی از آن با توجه به محل کاربرد مانند دستکش ضد حرارات، دستکش ضد اسید و دستکش ضد برش وجود دارند.

دستکش آتش نشانی - تجهیزات آتش نشانی، ماسک آتش نشانی - آتشنشانی - اتشنشانی - اتش نشانی - تجهیزات ایمنی
next 00

ماسک آتش نشانی

 انواع مختلفی از ماسک ها به طور کامل یا جزئی برای محافظت از صورت یا تامین اکسیژن استفاده می شود. آتشنشانان برای ورود به مکان های بسته و پوشیده، از این سیستم تنفسی برای اکسیژن رسانی خود کمک می گیرند که دارای کمی هوای فشرده شده است.

ماسک های اضطراری در دو نوع اصلی تمام صورت و نیمه صورت که فقط دهان و بینی را می پوشاند، وجود دارند. جنس این ماسک ها از سیلیکون، پلاستیک و یا کائوچو است، که گاز اکسیژن تنفسی را از مخزن به شش ها انتقال می دهد.

ماسک آتش نشانی از وسایل آتش نشانی است که نبود آن در تجهیزات سلامت آتشنشانان را تحت شعاع قرار می‌دهد. ماسک آتش نشانی هم به صورت نیمه صورت و هم تمام صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماسک ها هم به صورت دو فیلتر و هم تک فیلتر موجود هستند که بسته به نوع و میزان حریق آتش نشان یکی از این دو استفاده می‌کنند.  

ماسک های آتش نشانی نه تنها از ورود دود به داخل ریه ها جلوگیری می‌کند بلکه کل صورت را محافظت می‌نماید. طلق استفاده شده در قسمت چشم ها از پلی کربنات ساخته شده است و ضد خش می‌باشد. این ماسک ها را می توان به دستگاه های اکسیژن متصل نمود تا در صورت عدم وجود هوای سالم در محیط آتش نشان بتواند به کار خود ادامه دهد.

next 00

عینک آتش نشانی

ماسک آتش نشانی - ماسک آتشنشانی - ماسک اتشنشانی - ماسک اتش نشانی - تجهیزات ایمنی - تجهیزات آتش نشانی

عینک برای محافظت از چشم در برابر اشیا و اجسام  تیز، حریق، مواد اسیدی و امواج خطرناک استفاده می شود. عینک ایمنی یا آتش نشانی از برخورد اجسام ریز با چشم جلوگیری می کند؛ این عینک بایستی علاوه بر انعطاف پذیری، دارای مقاومت بسیار  بالایی  باشد   و همچنین  شیشه  آن  در برابر خراشیدگی  یا  شکستن  محکم  باشد.    برخی از این عینک ها قابلیت دفع اشعه فرابنفش را هم دارند.

عینک ایمنی نه تنها جزء تجهیزات اطفا حریق است بلکه به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات امداد و نجات آتش نشانی نیز به شمار می‌رود. در صورتی که آتش نشان مسئولیت اطفا حریق را بر عهده داشته باشد می تواند از ماسک  ایمنی استفاده  کند  که  از چشم ها نیز محافظت می‌کند. اما در عملیات امداد و نجات بسته به نوع کار گاهی آتش نشان مجبور به استفاده از عینک مخصوص جوشکاری باشد و یا باید از عینک گاگل استفاده نماید. عینک های ایمنی مورد استفاده توسط آتش نشان انواع مختلفی دارند و همگی از متریالی ساخته می شود که در اثر جدا شدن   تکه آهن،  وجود   گرد و غبار  و همچنین مواد شیمیایی به چشم آتشنشان آسیبی وارد نشود. 

next 00

کپسول آتش نشانی

 کپسول آتش نشانی در انواع پودر و گاز، آب و کف و co2 در وزن های مختلف استفاده می گردند. کپسول یا خاموش کننده آتش نشانی شناخته ترین تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق می باشد. این کپسول ها انواع مختلفی دارند که پرکاربرد ترین آن ها، خاموش کننده های پودری و خاموش کننده های بر پایه گاز CO2 هستند.  هر کدام از این کپسول های آتش نشانی، برای کلاس خاصی از آتش سوزی بکار می روند؛ البته برخی از آن ها نیز چند منظوره بوده و برای اطفای دو یا سه کلاس آتش سوزی کاربرد دارند. داشتن کپسول های آتش نشانی در هر ساختمان و محل کاری الزامیست، چراکه طریقه استفاده از این تجهیزات ساده و آسان بوده و همچنین قوت قلبی در حوادث احتمالی آتش سوزی است.

کپسول ها خود به چند نوع تقسیم می شوند :

  • کپسول‌های پودر و گاز (رایج‌ترین نوع کپسول ها که با پودر اطفا حریق کار می کنند.)
  • کپسول‌های آب و گاز (مقابله و خاموش کردن آتش های کاغذ یا چوب )
  • کپسول‌های  فوم (نسل جدید کپسول ها که با محیط زیست سازگاری بسیاری دارند.)
  • کپسول های CO2 یا دی اکسید کربن (برای اطفا حریق دستگاه های الکتریکی )
رنگ کپسول اتشنشانی، انواع کپسول آتش نشانی، شارژ کپسول آتش نشانی، قیمت شارژ کپسول آتش نشانی، کپسول آتش نشانی co2، کپسول co2، تجهیزات ایمنی، تجهیزات آتش نشانی
next 00

انواع تجهیزات آتش نشانی صنعتی

next 00

شیلنگ آتش نشانی (هوزریل)

شیلنگ آتش نشانی یا هوزریل از تجهیزات آتش نشانی در جنس های مختلف و با متراژ و قطرهای متفاوت در بازار موجود می باشند. شیلنگ های آتش نشانی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: شیلنگ های آپارتمانی و شیلنگ ماشین های آتش نشانی.  شیلنگ های آتش‌نشانی آپارتمانی، اصولا در مکانی در پارکینگ  یا  حیاط  آپارتمان ها تعبیه می شوند که به توان از آب پرفشار انشعاب اصلی جهت خاموش کردن آتش در آپارتمان استفاده کرد. اصولا مقاومت و قطر این شیلنگ ها از شیلنگ های معمولی بسیار بیشتر است.
شلنگ خودروهای آتش نشانی، نسبت به مورد مشابه خود در آپارتمان ها دهانه ی بزرگتری دارد، اما انعطاف آن ها بیشتر بوده و به راحتی جمع می شوند. وزن آن ها نیز به خاطر اینکه باید مرتبا به مکان های متفاوت شهری حمل شوند سبک است. فشار ناشی از پرتاب آب توسط این شیلنگ ها به قدری است که گاهی نیاز است که چند نفر نازل آن را نگه دارند.

شلنگ به عنوان یکی از اصلی ترین وسایل آتش نشانی که برای اطفا حریق استفاده می شود باید از بهترین متریال ساخته شود تا در برابر حرارت صدمه نبیند.  امروزه با  ساختن شلنگ های آتش نشانی  از لاستیک مقاومت  شلنگ ها  را در برابر  حرارت و آتش  افزایش داده‌اند. شلنگ های لاستیکی به شلنگ های نسوز معروف هستند اما برای جابجا نمودن آب در مسافت های طولانی نمی‌توان از آنها استفاده نمود.

در این موارد استفاده از شلنگ های پارچه کاربرد بیشتری دارد زیرا می توان آنها به شکل کوچکی جمع نمود و همیشه به همراه داشت اما شلنگ لاستیکی را نمی توان در طول های بسیار زیاد در محیط کوچک ماشین آتش نشانی به همراه داشت. نوعی دیگر از شلنگ آتش نشانی وجود دارد که به شکل لوله های فلزی و خرطومی هستند و کاربرد مخصوص خود را دارند.

هوزریل آتشنشانی، فایرباکس، قیمت فایرباکس، خرید فایرباکس، جعبه آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی، آتشنشانی، تجهیزات آتش نشانی
next 00

شیرهای آتش نشانی

در سیستم آتش نشانی،  شیرآلات  وظیفه  کنترل جریان آب و  همچنین قطع و وصل کردن آن را بر عهده دارند. انواع شیرهای آتش نشانی مورد استفاده در کشورمان به شرح زیر می باشند:

  • شیرفلکه‌ آتش نشانی

شیرفلکه های آتش نشانی معمولا در ابتدای سیستم لوله کشی آتش نشانی قرار دارند. این شیرفلکه ها در دو نوع شیرفلکه معمولی و شیرفلکه تنظیم فشار مورد استفاده هستند؛ شیرفلکه تنظیم فشار با داشتن مکانیزم کنترل میزان بسته شدن فلکه، فشار آب را بعد از شیرفلکه در محدوده خاصی کنترل می نماید.

  • شیر ایستاده آتش نشانی (هایدرانت)

شیرهای ایستاده در دو نوع سطحی و مدفون، عموما در معابر شهری قرار دارند و برای عملیات اطفای حریق با فشار بالا استفاده می شوند. هیدرانت آتش نشانی از تجهیزات آتش نشانی در دو نوع ایستاده و فنی در بازار موجود می باشد و در محیط های پر رفت و آمد در خیابان نصب می گردد.

هیدرانت آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق است که در سطح شهر توسط شهرداری تعبیه شده اند. مخزن آب هیدرانت می توان به شکل زمینی و سطحی تامین شود. این تجهیزات کمک بزرگی به آتش نشان ها می‌کند تا بتوانند به مخزن بزرگی از آب دسترسی داشته باشند و بدون معطلی برای رسیدن ماشین آتش نشانی پسرو شروع به خاموش نمودن حریق نمایند.

  • شیر فشار شکن

شیرهای فشار شکن برای کنترل و ثبات فشار در ابتدای سیستم لوله کشی آتش نشانی مانند قرقره های دارای شیلنگ تخت، مورد استفاده قرار می گیرند. اختلاف اصلی شیر فشار شکن با شیرفلکه تنظیم فشار این است که شیر فشار شکن مخصوص کنترل و تثبیت فشار بوده، اما شیرفلکه ها قابلیت قطع و وصل جریان آب را دارند.

شیر هیدرانت آتش نشانی، شیر هیدرانت آتش نشانی چیست، شیر آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی، آتشنشانی، تجهیزات ایمنی، تجهیزات صنعتتی، تجهیزات آتش نشانی
next 00

کوپلینگ آتش نشانی

از کوپلینگ آتش نشانی جهت اتصال شیلنگ آتش نشانی استفاده می گردد. کوپلینگ های آتش نشانی از جنس های مختلفی ساخته می‌شوند. جنس آنها معمولا از فولاد، استیل (فولاد ضد زنگ)، آلومینیوم، برنج و یا پلاستیک می‌باشد. محصولاتی که از جنس آلومینیوم هستند، نسبت به نمونه برنجی بسیار سبک تر بوده و دارای مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه می‌باشند.کارایی کوپلینگ ها به این صورت است که سبب اتصال دو شیلنگ به یکدیگر می‌شوند.

از کوپلینگ ها به صورت جفت استفاده می شود که از طریق سیم پیچی با سیم نرم گالوانیزه به دو سر شیلنگ متصل می‌گردند  کوپلینگ  وسیله ای مکانیکی است که  شفت های مشابه  یا غیر مشابه  را در ماشین ها برای انتقال نیرو و حرکت به هم وصل می کند. اما در تجهیزات آتش نشانی و اعلام اطفا حریق کوپلینگ آتش نشانی در اصل وسیله است برای اتصال شیلنگ های آتش نشانی، نازل ها و سایر تجهیزات آتش نشانی به یکدیگر. اتصال ایمن در این دستگاه باعث شده که به آب یا سایر عوامل آتش نشانی اجازه دهد تا بدون نشتی از یک جز به جز دیگر جریان پیدا کند. 

اطفا حریق از وظایف اصلی آتش نشانان است. برای انجام این کار،   آتش  نشانان  از طیف  گسترده ای از تجهیزات استفاده می کنند که برای  رساندن عوامل سرکوب کننده به داخل آتش طراحی شده اند.  آب و فوم دو ماده پرمصرف برای خاموش کردن آتش هستند که از طریق یک زنجیره هیدرولیک که با پمپ های ماشین آتش نشانی شروع می شود، با شیلنگ های آتش نشانی ادامه می یابد و با یک نازل پایان می یابد، فرستاده می شوند. 

آچار کوپلینگ   یک آچار   همه کاره  و پرکاربرد   در      عملیات های آتش نشانی است. از این آچار در باز و بسته کردن اتصالات، باز کردن درب  بشکه ها  و باز کردن شیر های آتش نشانی موجود در معابر عمومی، استفاده می شود. به علت وزن زیاد لباس آتش نشانان، استفاده از یک آچار چند منظوره سبک بهتر از حمل چند آچار با کاربرد های مختلف است. 

نازل آتش نشانی - اتش نشانی - اتشنشانی - آتش نشانی، تجهیزات آتش نشانی
next 00

جعبه آتش نشانی (فایر باکس)

جعبه آتش نشانی محلی برای نگهداری تجهیزات اطفا حریق و تجهیزات امداد و نجات است، معمولا جعبه ها در محلی که دسترسی به آن راحت باشد و دیده شوند نصب می شوند و در آن کپسول ، جعبه کمک های اولیه ، شیلنگ و سایر وسایل آتش نشانی نگهداری می شوند

یکی از پرکاربردترین تجهیزات اطفای حریق، جعبه آتش نشانی است. فایر باکس محل مناسبی برای نگهداری از ابزارها و وسایل آتش نشانی است، که در ابعاد، طرح ها و عملکرد های گوناگون ساخته می شوند. دو ویژگی اساسی جعبه آتش نشانی، کیفیت و مقاومت آن است زیرا تمام این تجهیزات برای مقابله با آتش سوزی در شرایط بحرانی قرار می گیرند و بایستی همیشه بهترین کیفیت را داشته و آماده به کار باشند. جعبه های آتش نشانی که در شرایط آب و هوایی متفاوتی وجود دارند، معمولا از جنس فایبرگلاس هستند و با ویژگی های خاصی تولید می شوند؛ مانند استفاده از رنگ های پوششی خاص یا ورق های ضد زنگ استیل در ساخت جعبه هایی که برای مکان های بسته یا آب و هوای مرطوب استفاده می شوند. معمولا در این مناطق استفاده از جعبه آتش نشانی فلزی چندان مناسب نبوده و قابلیت های خود را از دست می دهد.

هوزریل آتشنشانی، فایرباکس، قیمت فایرباکس، خرید فایرباکس، جعبه آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی، آتشنشانی، تجهیزات آتش نشانی
next 00

مانیتور آتش نشانی

 وسیله ای جهت استفاده آتش نشان ها جهت پرتاب آب به صورت ناگهانی  جهت اطفاء حریق. مانیتور آتش نشانی یک جت آبی با ظرفیت بالا می باشد که قابلیت کنترل اطفای حریق دستی یا سیستم های حفاظت اتوماتیک آتش را دارد. از مانیتورهای آتش نشانی بیشتر در قایق های آتش نشانی، یدک کش ها و کامیون های آتش نشانی بزرگ برای اطفای حریق دستی استفاده می شود. 

next 00

اسپرینکلر

 آب پاش های سقفی جهت اطفاء حریق که در انواع پایین زن، بالا زن، مخفی موجود می باشد. امروزه در ساخت سازه های تجاری و مسکونی، سیستم های آب پاش مخصوصی تعبیه می شوند. نحوه عملکرد و فعال شدن این سیستم ها به نوع سنسورشان بستگی دارد؛ عموما سیستم های آب پاش قدرت تشخیص دود، دما یا هر دو را دارند. اسپرینکلرها یکی از موثرترین، ایمن ترین و بصرفه ترین تجهیزات اطفای حریق هستند. این سیستم ابزاری اتوماتیک برای مهار مراحل اولیه آتش سوزی است که از نظر عملکرد دو دسته می باشند؛ یکی اسپرینکلر واکنش سریع و دیگری اسپرینکلر واکنش استاندارد است.

سیستم های واکنش سریع هنگام حوادث و شرایط یکسان خطر، سریع تر از سیستم های واکنش استاندارد فعال می شوند. به همین دلیل استاندارد بین المللی NFPA نیز، بر استفاده از اسپرینکلرهای واکنش سریع در محیط های مسکونی، تجاری، اداری و محل زندگی انسان ها تاکید دارد.  منظور از NFPA، انجمن ملی آتش نشانی آمریکا است که در آن قوانین و استاندارد هایی برای ایمنی و هر گونه مقابله و حفاظت در برابر آتش تعریف می شود.

یک دمای خاص روی آن ها به صورت پیش فرض تنظیم شده و در هنگام رسیدن به آن دما با الگو های خاص اقدام به اسپری کردن آب می­کنند.اسپرینکلر ها را بر اساس نوع اتصال به سه نوع بالا زن، پایین زن، بغل زن (دیوار زن ) تقسیم می­ کنند. این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اطفا حریق که در ساختمان ها نصب می‌شود می توان تا حد زیادی از بروز خطرات جبران ناپذیر جلوگیری نماید. در ساختمان هایی که این تجهیزات نصب می‌شود با شروع کوچکترین آتش سوزی آب تخلیه شده و از بزرگ شدن آتش و سرایت آن به دیگر وسایل پیشگیری می‌شود.

next 00

پمپ آتش نشانی

یکی از اصلی ترین بخش از تجهیزات آتش نشانی پمپ آتش نشانی می باشد  که آب مورد نیاز عملیات اطفا حریق را جهت فعال کردن تجهیزات نصب شده در محل و یا محلی که آب تعبیه نشده است تامین می کند.

انواع پمپ آتش نشانی

پمپ های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که از جمله می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ آتش نشانی عمودی خطی (Vertical In Line Fire Pump)
  • پمپ آتش نشانی عمودی توربینی (Vertical Turbine Fire Pump)
  • پمپ آتش نشانی سانتریفیوژ افقی (End Suction Pump)
  • پمپ آتش نشانی دو مکشه (Split Case Pump)
  • بوستر پمپ آتش نشانی: مجموعه ای از پمپ و تابلو برق و شیرآلات جهت تامین آب نازل ها و اسپرینکلر هنگام اطفاء حریق
بوستر پمپ آتش نشانی، پمپ آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی، آتشنشانی، آبرسانی، تبرسانی، پمپ صنعتی، بوستر پمپ، بوستر پمپ قیمت، قیمت بوستر ، خرید بوستر پمپ
next 00

قیمت تجهیزات آتش نشانی

در این مقاله سعی کردیم به برسی انواع ملزومات و تجهیزات آتش نشانی و کاربرد هریک از آنها بپردازیم. وسایل آتش نشانی بسته به نوع انتخاب تجهیز قیمت های متفاوتی دارند بنابراین  شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات آتش نشانی و استعلام قیمت محصولات با کارشناسان ما در شرکت ایمن داتیس آسیا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در این نوع از ایستگاه های آتشنشانی تجهیزات امداد رسانی در زمان سقوط در چاه، زلزله و….. وجود دارد.

ماشین آتشنشانی نجات خودروی سبکی است که در این ایستگاه حضور داشته و تجهیزات ان تخصصی است و در زمان امداد رسانی از آن استفاده می گردد.

ایستگاه های پشتیبانی همانطور که از اسم این ایستگاهها مشخص است کمتر به ماموریت اعزام می گردند ولی لوازم آتشنشانی موجود در این ایستگاه ها شامل تجهیزات سنگین مانند نردبان های ۳۲ متری، جرثقیل با تناژ بالا و……. که فقط در مواقع ضروری به ماموریت اعزام می شوند.

 برای راهنمایی بیشتر  و استعلام قیمت با کارشناسان ما در بخش بازرگانی ارتباط برقرار کنید. 44096110-021 یا 44031786-021

 برای خریدو راهنمایی بیشتر همچنین  استعلام قیمت با کارشناسان ما در بخش بازرگانی ارتباط برقرار کنید. 44096110-021 یا 44031786-021

fire click، سیستم اعلام حریق، نازل آتش نشانی، تجهیزات آتش نشانی، پمپ کم صدا، خرید پمپ آتش نشانی

شرکت ایمن داتیس آسیا با اتکا بر دانش روز، فعالیت مستمر و با همکاری نیروهای فوق تخصص، هم اینک در زمره شرکت های برتر بخش خصوصی در زمینه صنعت ایمنی و آتش نشانی شناخته می شود. این مجموعه همواره در تلاش است که به صورت مستمر و پویا در گسترش زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی کشور عزیزمان ایران ایفای نقش نموده و در راستای تحقق اهدافی همچون توسعه و صنعتی سازی فناوری های نوین گام هایی بزرگ بردارد.

4.5 4 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
نام نام خانوادگی
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید.
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.
0 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.x