با ما در ارتباط باشید

ایمن داتیس، پمپ آتش نشانی، اتش نشانی، اتشنشانی ، آتشنشانی، خرید پمپ آتش نشانی، جدول انتخاب پمپ آتش نشانی، مشاور آتش نشانی، قیمت پمپ آتش نشانی اطفاء حریق، سیستم اعلام حریق، آژیر اعلام حریق، اعلام حریق، اعلان حریق، انواع سیستم اعلام حریق، تجهیزات اعلام حریق، سیستم اعلام حریق چیست، سیستم اعلام حریق قیمت، سیستم اعلام حریق دستی، قیمت اعلام حریق، اعلام و اطفا حریق، دتکتور اعلام حریق، پمپ های صنعتی، اطفا حریق، اطفای حریق، پتروشیمی، پالایشگاه، نفت، گاز، سیستم اعلام و اطفاء حریق

دتکتور اعلام حریق Fire Alarm Detector

next-01

دتکتور اعلام حریق در تشخیص زود هنگام حریق و همچنین می‌تواند نقش بسیار مهمی در جهت جلوگیری از گسترش حریق و وارد شدن آسیب های احتمالی به جان و مال افراد داشته باشد. 

دتکتور یا همان آشکارساز حریق  FIRE ALARM DETECTOR  وسیله ای جهت کشف زود هنگام حریق می باشد تا از گسترش حریق جلوگیری نماید.

دتکتور ها با توجه به کاربرد و شرایط مکان حریق دارای انواع مختلفی از قبیل : دتکتور دودی ، دتکتور حرارتی ، دتکتور گاز ، دتکتور شعله ، دتکتور ترکیبی و … می باشند که در ادامه به توضیح مربوط به هرکدام خواهیم پرداخت.

شرکت ایمن داتیس آسیا وارد کننده محصولات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق با معتبرترین برند های دنیا می‌باشد.

دارای نمایندگی انحصاری شرکت سافکس فایر SAFEX FIRE در ایران می باشد.

تمام محصولات ارائه شده توسط شرکت ایمن داتیس آسیا، دارای تاییدیه سازمان آتش نشانی و UL/FM می باشد.

عناوین اصلی

next 00

انواع دتکتور اعلام حریق

next 00

دتکتور دودی (SMOKE DETECTOR)

دتکتور دودی حسگری است جهت آشکارسازی رخ داد دود ناشی از حریق. در واقع به ابتدایی ترین اثر حریق یعنی دود حساس است. دتکتور دودی از متداول ترین دتکتورها است. این نوع آشکار سازها قابلیت تشخیص ذرات قابل مشاهده و یا غیرقابل مشاهده حاصل از سوختن را دارا می باشند.

دتکتور دودی خود دارای انواعی همچون دتکتور دودی نوری ، دتکتور دودی یونیزه و دتکتور دودی خطی (( بیم دتکتور)) می باشد که در نحو ه ی تشخیص حریق با هم تفاوت هایی دارند. به طور کلی دتکتور دودی دارای یک باکس یا محفظه است که در صورت پر شدن این محفظه از دود، هشدار می دهد. در دتکتور دودی یونیزاسیون منبع رادیو اکتیو درون محفظه، ذرات آلفا تولید می کند و با رسانا شدن محیط و ورود دود به محفظه، دتکتور تشخیص حریق می دهد. دتکتور دودی اپتیکال (نوری) نیز با استفاده از پراکندگی نور حریق را تشخیص می دهد.

next 00

دتکتور حرارتی ((HEAT DETECTOR))

این نوع دتکتور قابلیت تشخیص دما را دارد. دتکتور حرارتی نیز با توجه به نحوه ی عملکرد دارای انواعی می باشد. دتکتورهای حرارتی دما ثابت به افزایش دما از حد مشخص شده حساسیت دارند  و دتکتورهای حرارتی افزایشی به افزایش دما در بازه زمانی مشخص حساس می باشند.

دتکتور حرارتی ثابت یا دتکتور دمایی با درجه حرارت ثابت، در مقدار ثابتی از دما (مانند 57 درجه) حساسیت دارد و به محض رسیدن دمای محیط به این مقدار، فرآیند اعلام حریق آغاز می‌شود. این نوع دتکتور حرارتی ثابت دارای یک کلید با دو فلز با ضریب انبساط حرارتی متفاوت است. با رسیدن دما به درجه مشخص شده از پیش، کلید خم شده و هشدار آغاز می‌شود. این دتکتور حرارتی ثابت با برچسب آبی شناخته می‌شود.

در مقابل، دتکتور حرارتی افزایشی حساسیت خود را به افزایش دما وابسته می‌کند و در صورت افزایش دما فراتر از مقدار تعیین شده، اعلام حریق فعال می‌شود. در این نوع دتکتورها، عوامل زمان و دما اهمیت دارند. آنها تغییرات نرمال در دما را در دقیقه درک می‌کنند و افزایش ناگهانی را به عنوان هشدار نادرست اعلام می‌کنند. دتکتورهای حرارتی افزایشی دارای دو سنسور دما (ترمیستوری یا ترموکوپلی) هستند. یکی از این سنسورها در محفظه بسته قرار دارد و تحت تأثیر محیط نیست، در حالی که سنسور دیگر با هوای بیرون در ارتباط است و به سرعت تحت تأثیر تغییرات دما قرار می‌گیرد. افزایش دما باعث تحریک سنسور محیطی، تخریب توازن دو سنسور و فعال شدن دتکتور حرارتی می‌شود.

دتکتور حرارتی دارای یک مقاومت است که با افزایش حرارت، مقاومت آن کاهش می‌یابد و جریان بیشتری از خود عبور می‌دهد. این افزایش جریان باعث فعال شدن سیستم اعلام حریق می‌شود. مقدار افزایش دما باید حدود 6 تا 8 درجه در هر دقیقه باشد تا دتکتور حرارتی فعال شود. چراغ هشدار در این نوع دتکتور آشکارساز با یکی از رنگ‌های قرمز یا سبز نشان داده می‌شود.

next 00

دتکتور شعله ((FLAME DETECTOR))

این نوع دتکتور قابلیت تشخیص طیف های خاصی از انرژی تابشی حاصل از شعله را دارا می باشد. یکی از تجهیزاتی که برای تشخیص و آشکارسازی تشعشعات مرئی و نامرئی در سیستم‌های اعلام حریق و به خصوص سیستم‌های F&G به کار می‌رود، دتکتورهای شعله هستند. امنیت پروژه‌های پتروشیمی به اعلان و اطفاء حریق وابسته است و تجهیزات متنوعی با عملکرد متفاوت مانند دتکتورهای گازی، حرارتی، دود، شعله و … وجود دارند.

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دتکتورها در تجهیزات اعلان حریق، دتکتور شعله است. دتکتور شعله یا ردیاب شعله نوعی سنسور یا حسگر برای تشخیص شعله یا آتش است. این دتکتورها سیالات بدون دود که احتمال ایجاد حریق در فضای باز دارند را شناسایی می‌کنند.

برای مثال، در کوره‌های جوش از دتکتور شعله به عنوان حسگری برای شناسایی گرما، دود و آتش استفاده می‌شود. فلیم دتکتور از طریق دما و یا حرکت هوا هم می‌تواند شعله را شناسایی کند.

دتکتور شعله برای تشخیص شعله از تکنولوژی UV (Ultraviolet) و IR (Infrared Red) استفاده می‌کنند که می‌توانند درباره وجود شعله در محل، در کسری از ثانیه اطلاع رسانی کنند. بسته به نوع سیستم، فلیم شعله پاسخ آن از طریق به صدا در آوردن یک اخطار، توقف عملیات خط سوخت و یا حتی راه‌اندازی یک سیستم اطفاء حریق باشد.

next 00

دتکتور گاز ((GAS DETECTOR))

  دتکتوری با قابلیت تشخیص نشت گازها، بخارات قابل اشتعال، انفجار و سمی می‌باشد. دتکتور گاز وسیله‌ای است که برای شناسایی وجود گازهای قابل اشتعال و سمی در محیط به کار می‌رود. این تجهیزات جزء وسایل ایمنی در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی به شمار می‌آیند و امکان تشخیص سریع نشت گاز را فراهم می‌کنند. دتکتور گاز، تغییرات در غلظت گاز را به سرعت تشخیص داده و فوراً اطلاعات را به سیستم‌های کنترلی ارسال می‌کند. این دتکتورها دارای استانداردها و گواهینامه‌های مختلف از سازمان‌های صدور گواهینامه صنعتی معتبر هستند.

در دتکتورهای هوشمند گازی، تغییرات در چگالی گاز به وسیلیه ی مبدل به جریان ۲ الی ۲۰ میلی‌آمپری تبدیل می‌شود و این اطلاعات با استفاده از یک کابل سه سیمه به مرکز کنترل ارسال می‌شود. سنسور نشت گاز با مانیتورینگ گازهای خطرناک، اکسیدکننده، سمی و قابل انفجار، سیستم‌های اعلان را آگاه می‌کند تا افراد را از طریق دستگاه‌های اطلاع‌رسان سمعی، بصری، و در برخی موارد، ویبراتور یا لرزاننده، مطلع سازد.

سیستم‌های دارای دتکتور گاز هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از تشخیص خطر، قابلیت اتصال به سیستم‌های تهویه را دارند. همچنین، در صورت افزایش میزان غلظت گازها در محیط، آژیر خطر به صدا درمی‌آید.

next 00

دتکتور نمونه بردار هوا ((AIR SAMPLING DETECTOR))

 تشخیص دود حاصل از حریق با استفاده از بررسی نمونه هوای برداشت شده از محیط توسط لوله های نمونه بردار. دتکتور دود نمونه‌بردار هوا از یک واحد تشخیص مرکزی تشکیل شده است که به صورت مداوم از طریق لوله‌ها، هوا را جذب کرده و آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. این دتکتور از لوله‌های گسسته با چندین سوراخ و یک واحد فن برای نمونه‌برداری هوا استفاده می‌کند. در حین این عمل، هوا از طریق لوله‌ها عبور کرده و قبل از ورود به دتکتور، توسط واحد تشخیص بسیار حساس، فیلتر شده و هر گونه آلودگی یا گرد و غبار به منظور جلوگیری از هشدارهای نادرست پردازش می‌شود.

 هنگام حرکت هوا از محفظه نمونه‌برداری، دستگاه تشخیص از یک منبع نور لیزری برای اندازه‌گیری مقدار نوری که توسط ذرات دود در محفظه پراکنده یا منعکس می‌شود، استفاده می‌کند. دتکتور دود نمونه‌بردار هوا بسیار حساس بوده و قادر به تشخیص دود حتی قبل از آنکه برای چشم انسان قابل مشاهده باشد، می‌باشد. این ویژگی امکان ارائه هشدار اولیه در مورد حوادث آتش‌سوزی را فراهم می‌کند و به راحتی کنترل پذیر است. این نوع دتکتور برای محیط‌هایی که نیاز به تشخیص سریع و بسیار حساس دارند، مناسب است.

 نقاط نمونه‌برداری در این روش اغلب بسیار گسسته بوده و شبکه لوله‌ها به راحتی پنهان شده، بنابراین دتکتور دود برای محیط‌هایی که زیبایی شناسی به عنوان یک ویژگی حیاتی باید حفظ شود، مناسب است. اگر مراحل طراحی، نصب و نگهداری به درستی انجام شود، از این دتکتور می‌توان در محیط‌های غبارآلود یا کثیف استفاده کرد.

next 00

دتکتور ترکیبی ( Multi sensor detector)

 آشکار ساز حریقی که دارای چند نوع حسگر از انواع مختلف می باشد. دتکتور ترکیبی یا دتکتور مولتی یک نوع دتکتور اعلام حریق است که به دارا بودن دو یا چند سنسور متفاوت برای تشخیص حریق معتمد است و در صورت فراهم شدن شرایط حساس، اعلان آلارم حریق را فراهم می‌کند. این دتکتورها ممکن است علاوه بر اینکه دارای سنسورهای حریق باشند، قابلیت تشخیص مونوکسید کربن و سایر ویژگی‌های تشخیصی را نیز داشته باشند. این انواع دتکتورها معمولاً به صورت دو طبقه ظاهری طراحی شده‌اند.

next 00

مزایای FIRE ALARM DETECTOR

از مزایای این دتکتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

حساس بودن به ذرات دود

اعلام هشدار سریع و به موقع

تشخیص آتش های با حرارت کم

next 00

معایب FIRE ALARM DETECTOR

از معایب این دتکتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

احتمال اعلام هشدار های اشتباه

عدم قابلیت تشخیص گاز های سمی در محیط

همیشه باید تمیز و عاری از آلودگی باشند.

آلوده شدن دتکتور توسط گرد و غبار، به مرور زمان باعث کم شدن حساسیت دتکتور می شود.

سوالات متداول

دتکتور دودی نوری هم، یکی از پر کاربردترین دتکتورهای امروزی است. قانون های مورد استفاده این دتکتور مسدود سازی مسیر نور و پراکندگی نوراست. اجزای دتکتور فتوالکتریک شامل دستگاه تولید کننده نور (LED)، اتاقک دود و یک دستگاه حساس به نور است.

معمولاً بیم دتکتور در فضاهای بزرگ مانند آمفی تئاتر، کارخانه، اماکن زیارتی، سوله که بین چشمه نور و گیرنده مانعی وجود ندارد، استفاده می شود. در صورتی که محیط آنقدر بزرگ باشد که به تعداد زیادی دتکتور نیاز باشد، استفاده از دتکتور نقطه ای مقرون به صرفه نیست و بیم دتکتور بهترین گزینه است.

دتکتورهای دودی در حداکثر ارتفاع 10.5 متر ، با شعاع 7.5 متر و پوشش دهی 100 متر مربع نصب می شوند. دتکتورهای دودی نباید نزدیک دریچه های هوا قرار گیرند. زیرا هوا موجب تداخل در عملکرد آنها می شود.

سیستم اعلام حریق، آژیر اعلام حریق، اعلام حریق، اعلان حریق، انواع سیستم اعلام حریق، تجهیزات اعلام حریق، سیستم اعلام حریق چیست، سیستم اعلام حریق قیمت، سیستم اعلام حریق دستی، قیمت اعلام حریق، اعلام و اطفا حریق، دتکتور اعلام حریق

شرکت ایمن داتیس آسیا با اتکا بر دانش روز، فعالیت مستمر و با همکاری نیروهای فوق تخصص، هم اینک در زمره شرکت های برتر بخش خصوصی در زمینه صنعت ایمنی و آتش نشانی شناخته می شود. این مجموعه همواره در تلاش است که به صورت مستمر و پویا در گسترش زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی کشور عزیزمان ایران ایفای نقش نموده و در راستای تحقق اهدافی همچون توسعه و صنعتی سازی فناوری های نوین گام هایی بزرگ بردارد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
نام نام خانوادگی
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید.
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.
0 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.x