شیر پروانه ای (UL/FM Butterfly Valve)

next-01

شیر پروانه ای باترفلای ولو (Butterfly Valve)در سیستم های اطفاء آبی تر و پایپینگ مورد استفاده قرار می گیرد. از این شیر در جهت قطع و وصل و کنترل جریان آب استفاده می شود و همچنین ضربات قوچی را کاهش می دهد. باترفلای ولو این امکان را فراهم می آورد که در صورت بسته بودن شیر، سیگنال به سایر تجهیزات اعلام حریق ارسال شود.

شیرهای پروانه‌ای در ابعاد مختلف به صورت دستی و خودکار (معروف به شیر برقی یا موتورایز) موجود می‌باشند. در مورد اندازه‌های بزرگتر از 8 اینچ و در طراحی با عملگر دستی، برای مدیریت حالت نصب و ابعاد بزرگتر شیر پروانه‌ای، از یک گیربکس مکانیکی بین عملگر دستی (فلکه شیر) و دیسک یا مجراب استفاده می‌شود. این گیربکس مکانیکی با انتقال نیرو از طریق شافت متصل به دیسک، باعث سرعت در باز و بسته شدن دیسک می‌شود.

 طراحی دقیق دیسک در مرکز شیر به معنای کاهش نیاز به گشتاور در باز یا بسته شدن آن است، به طوری که با چرخاندن فلکه به مقدار 90 درجه، دیسک از حالت بسته به حالت باز و برعکس تغییر شکل می‌دهد.برای مشاهده انواع شیرآلات آتش‌نشانی و سایر محصولات و تجهیزات اعلام و اطفای حریق کلیک کنید.

فهرست مطالب

next 00

عملکرد شیر پروانه ای

شیر پروانه‌ای (Butterfly Valve) با استفاده از یک صفحه پروانه‌ای متصل به محور درون لوله، عملکرد خود را انجام می‌دهد. با چرخش صفحه پروانه‌ای به طور عمودی به جریان ماده اجازه می‌دهد که به آسانی از لوله عبور کند و با چرخش آن به طور افقی، جریان را مسدود می‌کند. این مکانیسم کنترل جریان امکان تنظیم جریان ماده را در محدوده‌های مختلف فراهم می‌کند.

شیر پروانه ای را با نام شیر ویفری نیز می شناسند.همچنین از این شیر برای کنترل آب وروری در سرخط خطوط تامین آب استفاده می‌شود.

تمام محصولات اراِئه شده در شرکت ایمن داتیس آسیا، مورد تایید سازمان آتش نشانی بوده و دارای تاییدیه های UL/FM می باشند.

شرکت ایمن داتیس آسیا وارد کننده محصولات آتش نشانی و آبرسانی با معتبرترین برند های دنیا و همچنین دارای نمایندگی انحصاری شرکت سافکس فایر SAFEX FIRE در ایران می باشد.

علاوه بر این تمام محصولات ارائه شده توسط شرکت ایمن داتیس آسیا، دارای تاییدیه سازمان آتش نشانی و UL/FM می باشد.

next 00

کاربرد شیر پروانه ای

این شیر ها دارای کاربرد های مختلفی هستند که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • صنعت نفت و گاز: 

شیرهای پروانه‌ای در صنعت نفت و گاز برای کنترل جریان مواد نفتی، گازی و شیمیایی استفاده می‌شوند. آن‌ها به عنوان قطعات کلیدی در سیستم‌های لوله‌کشی، راه‌اندازی و توقف فرایندها، تجهیزات پالایشگاهی و انتقال مواد از جمله خطوط لوله، مخازن و تانکرها عمل می‌کنند.

  • صنعت آب و فاضلاب: 

شیرهای پروانه‌ای در صنایع آب و فاضلاب برای کنترل جریان آب در شبکه‌های تأمین آب، تصفیه‌خانه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و تسهیلات صنعتی استفاده می‌شوند. آن‌ها به عنوان شیرهای اصلی در سیستم‌های آب‌رسانی و بهره‌برداری از منابع آب عمل می‌کنند.

  • صنعت برق: 

در صنعت برق، شیرهای پروانه‌ای یا باترفلای ولو  در سیستم‌های خنک‌کننده قوس الکتریکی، توربین‌های بخار و سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شوند. آن‌ها جهت کنترل و تنظیم جریان مواد خنک کننده و هوای مورد نیاز برای عملکرد بهینه تجهیزات برقی به‌کار می‌روند.

next 00

مشخصات فنی شیر پروانه ای

ویژگی‌های شیرهای پروانه‌ای شامل سبکی وزن، کنترل آسان و افزایش سرعت جریان سیال در زمان کوتاه هنگام باز شدن آن می‌باشد. این شیرها در دسته شیرهای دو طرفه قرار می‌گیرند. در مواقعی که نیاز به باز و بسته شدن سریع با ترفلای ولو وجود دارد، از نوع با عملگر پنوماتیک یا برقی استفاده می‌شود. همچنین، در صورت نیاز به کنترل جریان سیال، از نوع دارای عملگر پنوماتیک با سوئیچ باکس و شیر برقی (4 تا 20 میلی‌آمپر) به همراه PLC استفاده می‌شود که در این حالت، زمان باز و بسته شدن شیر سریع‌تر از نسخه با عملگر برقی خواهد بود.

با توجه به عملکرد آسان و راحتی شیرهای پروانه‌ای، این شیرها از محبوب‌ترین انواع شیرهای قطع و وصل یا کنترل سیال به شمار می‌آیند. شیر پروانه‌ای به عنوان یک شیر چهاردهم دور (¼) مصرف می‌شود. این نوع شیر، مشابه یک شیر توپی عمل کرده و برای بسته شدن و توقف جریان سیال، سریع عمل می‌کند. با این حال، به‌طور تدریجی نیز می‌تواند باز و بسته شود. این ویژگی به این معناست که دیسک همواره در مسیر جریان قرار دارد و باعث افت فشار جریان سیال می‌شود.

دیسک این شیر به طور عمده در مرکز لوله نصب می‌شود و حرکت دیسک توسط یک ساقه یا شفت انجام می‌شود که از طریق دیسک و یک محرک که در خارج از شیر قرار دارد، کنترل می‌گردد. چرخاندن محرک، دیسک را به صورت عمودی یا موازی با جریان قرار می‌دهد. جسم شیرهای پروانه‌ای معمولاً از چدن انعطاف‌پذیر با پوشش پودری اپوکسی در سطوح داخلی و خارجی ساخته می‌شود. این شیرها از جمله شیرآلات پرمصرف با جنس بدنه چدنی هستند و همچنین نسخه‌هایی با جنس بدنه پلیمری، فولادی و استیل نیز وجود دارند. این شیرها اغلب با چرخ دستی، شیر فلکه، محرک خودکار یا ترکیبی از آنها بر اساس نیازهای کاربردی خاص و مشخصات فنی عمل می‌کنند.

next 00

انواع شیر پروانه ای (butterfly valve)

  • شیر پروانه ای پنوماتیک
  • شیر پروانه ای فلنج دار
  • شیر پروانه ای گیربکسی
next 00

شیر پروانه ای دستی یا اهرمی

نوع دستی یا اهرمی که به آن شیر کلاجی هم گفته می شود، عملگر ساده‌ترین نوع نصب شده بر روی ولوهای این دسته می‌باشد. این نوع عملگر دارای یک دسته ساده و یک دسته متحرک است. با فشار دادن اهرم متحرک به سمت پایین، می‌توان به راحتی شافت متصل به دیسک را به 90 درجه چرخاند و سیال را عبور داد. برای بسته شدن نیز به همین روش و در جهت عکس عمل می‌شود. این نوع شیرهای پروانه‌ای دستی یا اهرمی معمولاً تا سایز 8 اینچ نصب می‌شوند و در صورت استفاده برای سایزهای بالاتر، چرخاندن دیسک با دست مشکل می‌شود و توصیه می‌شود که در این حالت از عملگرهای گیربکسی استفاده شود. اهرم‌های شیر پروانه‌ای در جنس‌های پلیمری و فلزی تولید می‌گردند.

next 00

شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه‌ای با اکچویتور گیربکسی یا گیربکس دار، به دلیل کاربری آسان، از مصرف بالاترین عملگر بر روی این نوع از شیرها به حساب می‌آید. این نوع از شیرها از سایز 8 اینچ تا ابعاد بزرگتر مانند سایز 88 اینچ استفاده می‌شوند و با دو نوع گیربکس تجهیز می‌گردند. در نوع اول، که دارای چرخدنده حلزونی است، نیرو به شافت و دیسک شیر انتقال یافته و با چرخش 90 درجه، سیال به راحتی عبور می‌یابد. در نوع دوم، عملگر گیربکس پیچی با فلکه کوبل شده و گیربکس با یک پیچ مارپیچ و یک چرخدنده، نیرو را به دیسک منتقل می‌کند، که چرخش آن به راحتی انجام می‌شود.

next 00

شیر پروانه ای پنوماتیک (عملگر بادی)

شیر پروانه‌ای با عملگر پنوماتیک به عنوان سریع‌ترین شیر در باز و بسته کردن مسیر سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین  این نوع شیر  ها با عملگر پنوماتیک متصل می‌شود، که همانند عملگرهای برقی به صورت تدریجی و با قابلیت قطع و وصل عمل می‌کند. با نصب شیر برقی 5 به 2 بر روی عملگر، می‌توان با سیگنال PLC و اتصال به باد پنوماتیک، به عملگر دستور داد و شیر را به راحتی باز و بسته کرد. نصب یک دستگاه سوئیچ باکس روی عملگر نشانگر وضعیت باز یا بسته بودن شیر نیز می‌باشد، که نمونه‌هایی از نصب آن در تصاویر زیر قابل مشاهده است. این عملگر به دو مدل تدریجی و قطع و وصلی ارائه شده است. یکی از مزایای این نوع شیر پروانه‌ای پنوماتیک نسبت به شیر برقی، هزینه کمتر آن می‌باشد. این مزیت به خصوص در صورتی که محدودیتی مربوط به کمپرسور باد وجود نداشته باشد، به صرفه تر می‌تواند باشد. 

next 00

مزایای (butterfly valve)

از مزایای این شیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باترفلای ولو ها سرعت عملکرد بالایی دارند، به همین دلیل به زمان کمتری برای باز و بسته شدن نیاز دارند.
  • سبک  هستند   و نسبت  به شیرهای  دیگر فضای کمتری را اشغال می کنند.
  • این نوع شیرآلات در برابر خوردگی مقاوم می باشند.
  • طول عمر و مقاومت بالایی دارند.
  • همچنین به راحتی قابل تعمیر می باشند.
  • کوچک و سبک: شیرهای پروانه‌ای به دلیل ساختار ساده و استفاده از صفحه پروانه‌ای، اندازه کوچک و وزن سبکی دارند که امکان نصب و حمل آسان را فراهم می‌کند.
  • عملکرد سریع و دقیق: با توجه به ساختار ساده، شیرهای پروانه‌ای قادر به باز و بسته شدن سریع و دقیق جریان هستند که می‌تواند به کنترل دقیقتر جریان و افزایش بهره وری کمک کند.
  • کنترل جریان متغیر: شیرهای پروانه‌ای قابلیت  تنظیم  جریان  ماده را  در محدوده‌های مختلف فراهم می‌کنند، که برای تنظیم و کنترل بهره وری سیستم‌های مختلف بسیار مفید است.
  • قابلیت استفاده در فشارهای بالا: شیرهای پروانه‌ای می‌توانند در فشارهای بالا عمل کنند و با استفاده از جنس‌های مقاوم مانند فولاد ضد زنگ، قابلیت مقاومت در برابر فشار و شرایط سخت را دارند.
next 00

معایب (butterfly valve)

از معایب این شیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باترفلای ولو ها باعث تغییر فشار می شوند.
  • امکان ایجاد پدیده خفگی یا کاویتاسیون را بالا می برد.
سوالات متداول
  • میزان و ظرفیت دبی هوای تولیدشده
  • میزان دمای محیط
  • میزان رطوبت موجود در اطراف کمپرسور
  • میزان دمای ورودی هوای فشرده شده توسط کمپرسور به داخل درایر
  • ماکسیمم فشار کاری کمپرسور
  • ماکسیمم جریان قابل‌عبور از خشک‌کن

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که کاربرد درایر چیست، باید به استفاده از آن در انواع کمپرسورهایی که با استفاده از هوای فشرده کار می کنند، مثل کمپرسورهای اسکرو و پیستونی اشاره کنیم. برخی از انواع این کمپرسورها در یخچال و فریزرها و یا در دستگاه های تهویه مطبوع ساختمان به کار گرفته می شوند و وظیفه آنها فشرده کردن هواست. همچنین درایرها باعث می شوند که خط لوله های هوای فشرده و یا انواع ابزارهای پنوماتیکی که همراه با کمپرسورها مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع به آنها وصل می باشند، به خاطر رطوبت دچار پوسیدگی و فرسودگی و زنگ زدگی نشوند.

توجه داشته باشید که استفاده از سایز مناسب درایر اهمیت بسیار زیادی دارد و البته باید در هنگام انتخاب آن به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز توجه داشت. در واقع اگر درایرها کوچکتر از سایزی باشند که لازم است، دستگاه مورد نظر بیش از حد گرم می شود و این گرم شدن بیش از حد باعث می شود که راندمان کار به شدت کاهش پیدا کند.

از مهمترین مواردی که به هنگام استفاده از درایر کمپرسور هوا باید به آن توجه نمود تا طول عمر و راندمان دستگاه افزایش یابد می توان به انتخاب مناسب ظرفیت درایر با توجه به ظرفیت کمپرسور، تعویض به هنگام فیلتر های داخلی و خارجی و همچنین رعایت اصول نگهداری طبق کاتالوگ شرکت تولید کننده دستگاه درایر اشاره کرد.

شیر آتشنشانی - شیر آتش نشانی - شیر اتشنشانی - شیر اتش نشانی، سیستم اطفا حریق آبی، پایپینگ

شرکت ایمن داتیس آسیا با اتکا بر دانش روز، فعالیت مستمر و با همکاری نیروهای فوق تخصص، هم اینک در زمره شرکت های برتر بخش خصوصی در زمینه صنعت ایمنی و آتش نشانی شناخته می شود. این مجموعه همواره در تلاش است که به صورت مستمر و پویا در گسترش زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی کشور عزیزمان ایران ایفای نقش نموده و در راستای تحقق اهدافی همچون توسعه و صنعتی سازی فناوری های نوین گام هایی بزرگ بردارد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
نام نام خانوادگی
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید.
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.
0 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.x