پمپ های جابه جایی مثبت

next-01

در پمپ جابه جایی مثبت   بر اثر   مکش آب  ، مقدار معینی از سیال وارد و در بین دو قطعه گیر انداخته می شود . سپس با جا به جایی یکی از این قطعات مایع مورد نظر تحت فشار قرار گرفته و سپس به محض اینکه فشار مایع به مقدار مشخصی رسید از پمپ خارج می شود.

این نوع پمپ‌ها وسایلی هستند که انتقال انرژی از آن‌ها به سیال به صورت پریودیک و دوره ای می‌باشد. نیروی محرکه این نوع پمپ‌ها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می‌گردد.

 در این نوع پمپ‌ها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می‌شود با عقب رفتن پیستون در  سیلندر ایجاد مکش شده  و در نتیجه   مایع از طریق  یک شیر ورودی داخل سیلندر می‌گردد با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می گردد.

next 00

عملکرد پمپ جابه‌جایی مثبت

همانطور که گفته شد پمپ جابه‌جایی مثبت (Positive Displacement Pump) یک نوع پمپ است که برای انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در مقابل پمپ‌های دیگری مانند پمپ‌های سانتریفیوژال که بر اساس اصل گردش سیال عمل می‌کنند، پمپ جابه‌جایی مثبت با ایجاد یک جابه‌جایی مستقیم و مکرر سیال، آن را از محلی به محل دیگر منتقل می‌کند.

عملکرد پمپ جابه‌جایی مثبت بر اساس دو قسمت اصلی تشکیل شده است: مجموعه‌ی جابه‌جاکننده و مجموعه‌ی کلیدی. مجموعه‌ی جابه‌جاکننده شامل یک یا چند عضو متحرک است که با جابه‌جایی و فشرده کردن سیال، جریان آن را ایجاد می‌کند. مجموعه‌ی کلیدی از سیستمی از سوپاپ‌ها یا کلیدهای خاص تشکیل شده است که جریان سیال را در راستای یکنواخت حرکت می‌دهند و از برگشت آن جلوگیری می‌کنند.

نوعی پمپ جابه‌جایی مثبت، پمپ پیستونی است که یک یا چند پیستون با حرکت جابه‌جایی متناوب به سیال اعمال می‌کند. هنگامی که پیستون به سمت بیرون حرکت می‌کند، حجم سیال در داخل آن افزایش می‌یابد و فشار کاهش می‌یابد.

 در عوض، هنگامی که پیستون به سمت داخل حرکت می‌کند، حجم سیال کاهش می‌یابد و فشار افزایش می‌یابد. این عملیات متناوب جابه‌جایی و فشرده کردن سیال، به انتقال آن در سیستم کمک می‌کند.

پمپ جابه‌جایی مثبت به دلیل ویژگی‌های خاص ، برای کاربردهایی که نیاز به جریان و فشار ثابت و قابل کنترل دارند مناسب است. این نوع  از پمپ ها  در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت غذا و دارو، صنایع شیمیایی و سایر صنایع تولیدی استفاده می‌شود.

پمپ آب بشقابی، پمپ صنعتی، پمپ آبرسانی، ابرسانی، پمپ آتش نشانی

عناوین اصلی

next 00

انواع پمپ جابه جایی مثبت

از انواع پمپ جابه جایی مثبت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • پمپ‌های پیستونی
    • پمپ‌های دیافراگمی
    • پمپ‌های دوار 

پمپ‌های با جابه جایی مثبت از نظر میزان جابه جایی :

۱- پمپ ها با جا به جایی ثابت

۲- پمپ های با جابه جایی متغییر

در یک پمپ با جابه جایی ثابت (Fixed Displacement) میزان سیال پمپ شده به ازای هر یک دور چرخش محور ثابت است در صورتیکه در پمپ های با جابه جایی متغیر (Variable Displacement) مقدار فوق بواسطه تغییر در ارتباط بین اجزاء پمپ قابل کم یا زیاد کردن است. به این پمپ ها پمپ‌های دبی متغیر نیز می گویند.

next 00

مثبت پیستونی

این نوع از پمپ های جابجایی مستقیم در ساخت آبپاش های فشار قوی کاربرد فراوانی دارند . مهمترین کاربرد این نوع از پمپ ها شست شو در مصارف مختلف اعم از کارواش ها صنایع مخازن سیمان و … است .
پمپ پیستونی از سیلندر پیستون شیر ورودی و شیر خروجی تشکیل شده است .
پیستون پمپ به صورت دسته ای که یک سوی آن بر روی چرخ دواری قرار گرفته است در جهت بالا و پایین حرکت  می کند .
هنگام حرکت پیستون به سمت بالا دریچه خروجی در  اثر مکش  و نیروی  ناشی  از  برگشت  جریان  از مجرای خروجی خروجی بسته شده و در اثر نیروی مکش ایجاد شده در داخل سیلندر دریچه ورودی باز و مایع به درون محفظه پمپ مکیده می شود . هنگامی که پیستون به طرف پایین حرکت میکند دریچه ورودی بسته شده و دریچه خروجی باز می گردد و  سیال محبوس   در محفظه  و تحت فشار پیستون  به مجرای خروجی انتقال   می یابد. تکرار این عمل سبب انتقال سیال از یک محل به محل دیگر می گردد.             .

next 00

مثبت دیافراگمی

این پمپ ها اغلب اوقات جهت تزریق مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. ( تزریق کلر در استخرهای شنا و تزریق مواد شیمیایی به آب تغذیه بویلرها از جمله کاربردهای پمپ های دیافراگمی می باشد.)
در این پمپ ها میتوان با تغییر کورس حرکتی دیافراگم میزان تزریق سیال را برابر میزان مورد نیاز تنظیم کرد.
مهمترین خصوصیت این پمپ ها بدون نشت بودن آنها است.

next 00

پمپ جابه جایی مثبت دوار

اصول کار این نوع پمپ ها بر اساس دوران دائمی یک یا چند روتور در داخل یک محفظه است. با چرخش روتورها از یک طرف فشار کم و در نتیجه سیال وارد محفظه مکش می شود و بین پره های روتور گیر می کند.
چرخش روتورها باعث می شود سیال بین انها فشرده شده ( فشار آن بالا رفته) و به طرف خروجی رانده می شود.

سوالات متداول

در این نوع پمپ از قطعات لوب شکل برای پمپاژ استفاده می شود. عملکرد این پمپ نیز مشابه پمپ دنده خارجی است.

این پمپ ها در ساختار های تک لوب، دو لوب، سه لوب و چهار لوب موجود هستند.

در پمپ های لوبی اندازه ذرات پمپ شده می تواند بسیار بیشتر از سایر پمپ های جابجایی مثبت باشد.

اسکرو پمپ جابجایی مثبت از یک یا چند اسکرو (پیچ) برای انتقال مایع یا جامد در جهت محور پیچ استفاده می کند. اسکرو در یک محفظه سیلندری می چرخد و مواد را به خروجی پمپ هدایت می کند.

این نوع پمپ یک مزیت دارد که سیال پمپ شده به صورت محوری حرکت می کند. و بدون از دست دادن سرعت جریان، بدون تلاطم که احتمال کف کردن با سیالات چسبناک را از بین می برد.

پمپ‌های جابجایی غیر مثبت (یا پمپ‌های دینامیکی) نوعی پمپ شتاب‌دار هستند که در آن با افزایش سرعت جریان، انرژی جنبشی به سیال اضافه می‌شود. این افزایش انرژی در صورت کاهش سرعت قبل از خروج پمپ یا خروج سیالات از پمپ به داخل لوله تخلیه، به افزایش انرژی پتانسیل (فشار) تبدیل می‌شود. همین طور که می‌بینید عملکرد آن مغایر پمپ‌های جابجایی مثبت است، به همین دلیل است که به آنها نام پمپ‌های جابجایی غیر مثبت را دادند و نه منفی

  • تفاوت در فشار

  • تفاوت در کارایی

  • تفاوت در ویسکوزیته (گرانروی)

  • تفاوت در عملکرد

  • تفاوت در جریان تولیدی

پمپ سیرکولاتور(Circulator pump)، پمپ صنعتی، پمپ آبرسانی، ابرسانی، پمپ آتش نشانی
مقاله پیشنهادی :
پمپ پیستونی - پمپ صنعتی، پمپ هیدرولیک، انواع پمپ صنعتی

شرکت ایمن داتیس آسیا با اتکا بر دانش روز، فعالیت مستمر و با همکاری نیروهای فوق تخصص، هم اینک در زمره شرکت های برتر بخش خصوصی در زمینه صنعت ایمنی و آتش نشانی شناخته می شود. این مجموعه همواره در تلاش است که به صورت مستمر و پویا در گسترش زیرساخت های ایمنی و آتش نشانی کشور عزیزمان ایران ایفای نقش نموده و در راستای تحقق اهدافی همچون توسعه و صنعتی سازی فناوری های نوین گام هایی بزرگ بردارد.

5 1 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
نام نام خانوادگی
لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید.
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.
0 دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.x